Czy podczas ostatniej podróży dotknęło Cię opóźnienie lotu? W zależności od trasy lotu, czasu oczekiwania i przyczyny opóźnienia, możesz ubiegać się o odszkodowanie. Dowiedz się, ile pieniędzy przysługuje Ci w przypadku opóźnienia lotu i jak najłatwiej uzyskać odszkodowanie.
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem o prawach pasażera musisz tolerować opóźnienie lotu do trzech godzin. Długość lotu nie ma tu znaczenia. Ciekawie robi się dopiero w przypadku większych opóźnień.
To, czy po opóźnieniu lotu przysługuje Ci odszkodowanie na podstawie rozporządzenia w sprawie praw pasażerów linii lotniczych, zależy od kilku czynników. Należą do nich:
W przypadku wystąpienia wszystkich trzech punktów, masz prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. Dodatkowo możesz domagać się usług opiekuńczych (posiłki, zakwaterowanie i rozmowy telefoniczne).
Na podstawie odległości lotu można łatwo określić wysokość odszkodowania, które powinno się otrzymać. Za opóźnienia wynoszące co najmniej 3 godziny na lotach krótkodystansowych do 1500 km otrzymasz z reguły 250 euro, na lotach średniodystansowych od 1500 km do 3500 km jest to 400 euro, a na lotach długodystansowych otrzymasz 600 euro odszkodowania.
Jednak abyś miał prawo do pieniędzy, muszą być spełnione również pozostałe wymagania dotyczące odszkodowania (lotnisko wylotu lub lądowania oraz możliwość wpływu linii lotniczej na przyczynę opóźnienia).
Jeśli Twój lot jest opóźniony od 2 do 3 godzin, na czas oczekiwania przysługują Ci bezpłatne posiłki i napoje.
W przypadku koniecznego noclegu spowodowanego opóźnieniem, bezpłatny nocleg w hotelu wraz z transferem jest częścią odszkodowania oprócz usług opiekuńczych, takich jak jedzenie, napoje i bezpłatne rozmowy telefoniczne. Jeśli jednak zdecydujesz się na zmianę rezerwacji, przysługuje Ci w zamian odszkodowanie za zmianę rezerwacji lotu.
Znajdź kilka przykładów opóźnień lotów i odpowiednich roszczeń odszkodowawczych można znaleźć w tej tabeli:
Lot | Opóźnienie | Rekompensata |
---|---|---|
Warszawa → Monachium (<1,500 km) | 3,5 godziny z powodu błędu technicznego | 250 € |
Warszawa → Ibiza (1,500 - 3,500 km) | 5 godzin z powodu błędu technicznego | 400 € |
Warszawa → Nowy Jork (> 3.500 km) | 4 godziny z powodu błędu technicznego | 600€ |
Warszawa → Nowy Jork | 2 godziny z powodu błędu technicznego | Tylko usługi pomocnicze, takie jak jedzenie, napoje i bezpłatne rozmowy telefoniczne (poniżej 3 godzin opóźnienia) |
Warszawa → Ibiza | 4 godziny z powodu burzy | brak (siła wyższa) |
Warszawa → Monachium | 18 godzin z powodu błędu technicznego | 250 € lub zwrot kosztów zmiany rezerwacji, usługi pomocnicze takie jak nocleg (nie w przypadku zmiany rezerwacji), wyżywienie, napoje i bezpłatne rozmowy telefoniczne |
The travel service Flightright allows you to check your compensation claims in case of flight delays immediately.
Teoretycznie linia lotnicza musi wyjść z inicjatywą zapewnienia odszkodowania, a także bezpłatnych posiłków i napojów oraz (w razie potrzeby) noclegów w hotelu dla pasażerów dotkniętych opóźnieniem lotu.
W praktyce obowiązek ten rzadko jest wypełniany bez jakichkolwiek działań ze strony pasażera, dlatego jako podróżny musisz dołożyć starań, aby wyegzekwować swoje prawa. Jeśli utknąłeś na lotnisku z długim czasem oczekiwania, najpierw poproś swoją linię lotniczą o wypełnienie obowiązku.
Jeśli otrzymasz odmowę od obsługi lub brak odpowiedzi, możesz samodzielnie zorganizować posiłki i (jeśli to konieczne) pokój hotelowy i obciążyć tym linię lotniczą. Pamiętaj, aby zachować w tym celu wszystkie rachunki.
Po skorzystaniu z kalkulatora odszkodowań lotniczych w celu określenia kwoty odszkodowania, można napisać pismo do linii lotniczej z żądaniem prawa do odszkodowania.
W temacie listu należy wymienić rozporządzenie WE 261/2004 (rozporządzenie w sprawie praw pasażerów linii lotniczych) i podać następujące informacje:
W liście można ubiegać się o następujące świadczenia:
Ponieważ nie ma oficjalnej regulacji dotyczącej przedawnienia roszczeń odszkodowawczych za opóźnienie lotu, orzeczenia sądowe ustalają okresy przedawnienia od trzech do pięciu lat, w zależności od kraju.
Jeśli linia lotnicza odmawia wypłaty odszkodowania i zwrotu pieniędzy, możesz skontaktować się z centrum konsumenckim w swoim kraju w celu uzyskania pomocy. Sieć ECK (European Consumer Centres Network) jest współfinansowana przez Komisję Europejską i może pomóc w rozstrzygnięciu każdego sporu konsumenckiego w UE.