Czy to na wakacjach, czy w podróży służbowej - lot do USA nie jest codziennością dla większości podróżnych. Jednakże, szczególnie podczas podróży do USA, istnieją wrażliwe przepisy dotyczące wjazdu i przywozu, których należy przestrzegać, aby uniknąć trudności na lotnisku.
Stany Zjednoczone zniosły zarówno ogólny wymóg badania COVID-19, jak i wymóg szczepień dla podróżnych z zagranicy.
Dowiedz się więcej o aktualnych przepisach w naszym artykule Podróże do USA i Corona.
Od 12 maja 2023 roku osoby nieszczepione mogą ponownie wjechać do Stanów Zjednoczonych. ESTA teraz, aby podróżować do USA bez wizy!
Załoga linii lotniczych rozda małe niebieskie karty do zgłoszenia celnego podczas lotu do USA. W zależności od linii lotniczych, którymi lecisz, możesz otrzymać już przetłumaczone zgłoszenie celne podczas lotu. Przeczytaj uważnie instrukcje zawarte w formularzu i odpowiedz na wszystkie pytania zgodnie z prawdą.
Po wjeździe do USA i odebraniu bagażu należy przejść kontrolę celną. Tutaj należy przekazać deklarację celną.
Zazwyczaj są dwa wyjścia i musisz wybrać to, które ma zastosowanie do Ciebie:
Tutaj sprawdzane są towary, które mają zostać zgłoszone, oraz obliczane są cła i podatki. W razie potrzeby towary są konfiskowane.
Ogólnie rzecz biorąc, żywność może być importowana do USA tylko wtedy, gdy nie powoduje żadnych problemów zdrowotnych.
Na przykład, następujące produkty są dozwolone w ich oryginalnym opakowaniu:
W każdym przypadku, wszystkie produkty żywnościowe muszą być zadeklarowane w momencie przybycia do USA, w przeciwnym razie mogą zostać nałożone kary w wysokości do 10.000 USD. Na niektórych lotniskach wykorzystywane są psy wąchające, które są specjalnie przeszkolone w poszukiwaniu pożywienia.
Następujące produkty spożywcze nie mogą być przywożone do USA:
Wyjątek może stanowić rozsądna ilość mleka lub przetworów mlecznych, jeśli są one potrzebne do przygotowania pożywienia dla dziecka.
Niektóre owoce i warzywa również podlegają ograniczeniom przywozowym, które często się zmieniają. Podróżni powinni zatem w razie potrzeby wcześniej sprawdzić stronę internetową Służby Inspekcji Zdrowia Zwierząt i Roślin (APHIS).
Uwaga: żywność rozdawana w samolocie, np. jabłka lub jogurt, nie może być przewożona do USA i musi być spożywana z wyprzedzeniem.
Tytoń, alkohol i różnego rodzaju prezenty można kupić na lotnisku w sklepach wolnocłowych. Należy jednak z wyprzedzeniem zapoznać się z przepisami dotyczącymi importu. Jeśli te ilości zostaną przekroczone, prawdopodobnie będziesz musiał zapłacić wysokie cła i podatki.
Jeśli masz ukończone 18 lat lub więcej, możesz przywieźć następujące ilości do USA:
Jeśli masz więcej niż 21 lat, możesz również zabrać ze sobą:
Uwaga: Przywóz Absyntu jest zabroniony, ponieważ zawiera on tujony.
Upominki o maksymalnej wartości 100 USD są dozwolone. Ponieważ pracownicy kontroli granicznej mogą chcieć je dokładnie sprawdzić, prezenty nie powinny być zapakowane.
Gotówkę można zazwyczaj zabrać do USA do 10.000 USD. Waluty obce, złoto lub papiery wartościowe również powinny być poniżej tego limitu. Wyższe kwoty muszą być zgłaszane organom celnym.
Leki mogą być przywożone do USA tylko w ilościach wymaganych na pobyt.
Leki na receptę, które mogą być uzależniające, muszą znajdować się w ich oryginalnym opakowaniu, w tym w ulotce dołączonej do opakowania. Należą do nich m.in:
Ponadto należy przedstawić odpowiednie zaświadczenie lekarskie w języku angielskim.
Do USA nie można importować żadnych narkotyków ani środki odurzające.
Zwierzęta domowe, takie jak koty czy psy, można zazwyczaj zabrać do USA. Jednak zarówno linia lotnicza, z którą lecisz, jak i władze celne USA mają pewne przepisy dotyczące przywozu zwierząt domowych do USA.
Każda linia lotnicza ma swoje własne przepisy, czy zwierzęta mogą być przewożone w samolocie czy nie, na jakich warunkach i za co pobierają opłatę. Istnieją również ograniczenia dotyczące maksymalnej liczby zwierząt, które mogą być przewożone w kabinie i w przedziale bagażowym. W związku z tym należy poinformować linię lotniczą z dużym wyprzedzeniem przed planowanym lotem i w razie potrzeby zarejestrować swojego zwierzaka.
W przypadku psów służbowych obowiązują inne przepisy, np. psów przewodników.
Skrzynka, w której zwierzę musi być transportowane podczas lotu, powinna posiadać certyfikat Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA). Wielkość pudełka zależy od wielkości i wagi zwierzęcia. Musi być na tyle duży, aby zwierzę mogło stanąć i obrócić się. Można również wykorzystać używanych pudełek.
Jeśli boks mieści się pod przednim siedzeniem, a zwierzę waży mniej niż 8 kg, może również latać w kabinie z wieloma liniami lotniczymi. W przeciwnym razie jest on uważany za "zwierzę towarzyszące" i musi być przewożony w klimatyzowanym pomieszczeniu bagażowym.
Psy i koty potrzebują świadectwa zdrowia w języku angielskim, które potwierdza, że nie mają żadnych chorób, które mogą być przenoszone na ludzi.
Ponadto świadectwo szczepienia lub paszport dla zwierząt domowych musi być przewożony z psem. Musi to udowodnić, że pies został zaszczepiony przeciwko wściekliźnie co najmniej 30 dni i maksymalnie 12 miesięcy przed planowanym wjazdem do USA.
Wyjątek: Zwierzę żyje od co najmniej 6 miesięcy na obszarze, który został uznany za wolny od wścieklizny przez służbę zdrowia, np. w Australii, lub jest młodszy niż 3 miesiące i dlatego nie może być jeszcze szczepiony. W tym przypadku musi pozostać w kwarantannie w USA do czasu, gdy będzie wystarczająco dorosłe, aby mogło być zaszczepione, a następnie pozostać tam przez kolejne 30 dni.
Ponadto mogą istnieć przepisy w zależności od regionalnych lub obecnych chorób zwierząt. Jeśli, na przykład, pies pochodzi z kraju, w którym coraz częściej występują muchy-śrubogłówki, lekarz weterynarii musi wcześniej przedstawić dowód braku zarażenia.
Stan zdrowia zwierzęcia jest sprawdzany za każdym razem, gdy wjeżdża ono do kraju. Jeśli nie spełnia on wszystkich wymagań zdrowotnych, może nie wjechać do kraju i zostanie odesłany na Twój koszt.
Jeśli chcesz podróżować z psem lub kotem na Hawaje, Guam lub amerykańskiego Samoa, musisz poddać go kwarantannie przez 120 dni.
Zwierzęta takie jak gady i bezkręgowce podlegają specjalnym ograniczeniom, które można znaleźć na stronach US Fish and Wildlife Service.
Importu broni do USA podlega surowym przepisom.
Na przykład, zabrania się zabierania ze sobą następujących rodzajów broni:
Pistolety ręczne mogą być przewożone tylko wtedy, gdy posiadają Państwo specjalne zezwolenie.
Zezwala się na przywóz:
Muszą być one jednak zarejestrowane przez linię lotniczą i odprawione w rozładowanym i zapieczętowanym pudełku jako bagaż. Przy wyjeździe z USA broń i pozostała amunicja muszą być zabrane z powrotem ze sobą.
Oprócz towarów wymienionych powyżej, istnieją inne pozycje, które nie mogą być przywożone do USA. Są to na przykład:
Poniższe produkty mogą być przewożone wyłącznie na specjalnych warunkach i pod warunkiem posiadania specjalnego zezwolenia na ich import:
Kto przekroczy podane limity importowe, tzn. chce importować do USA więcej produktów niż pozwalają limity zwolnień, musi liczyć się z wysokimi cłami na lotnisku.
Dokładna wysokość tych opłat zależy w dużym stopniu od rodzaju importowanego towaru. Amerykański Urząd Celny i Ochrony Granic (CBP) opracował tak zwany Zharmonizowany System Opłat Celnych (HTS), który informuje o indywidualnych opłatach. Jednakże, ponieważ system ten jest bardzo rozbudowany i czasami mylący, zaleca się bezpośredni kontakt z CBP w przypadku ważnych pytań. Możesz opisać produkt, który chcesz wwieźć do USA i jego ilość urzędnikowi celnemu i poprosić go bezpośrednio o opłaty, których możesz się spodziewać.
W celu zwiększenia wymogów bezpieczeństwa na lotniskach Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego USA uruchomił w listopadzie 2010 r. Program Administracji Bezpieczeństwem Transportu (TSA).
W ramach tego programu linie lotnicze są zobowiązane m.in. do dokładnej odprawy bagażu przy wjeździe do USA lub podczas tranzytu. Jeśli coś wygląda podejrzanie, bagaż musi być nie tylko sprawdzony, ale również otwarty.
Jeżeli pasażer zamknął swój bagaż, personel TSA złamie zamek w celu sprawdzenia jego zawartości. Organ TSA nie ponosi odpowiedzialności za takie szkody lub opóźnienia w obszarze reklamacji bagażu.
Dlatego też, jeśli chcesz zamknąć bagaż podczas lotu, powinieneś zawsze używać tzw. zamka TSA. Może to być łatwo otwierane przez pracowników ochrony za pomocą klucza głównego. Po sprawdzeniu zawartości bagażu personel może ponownie zamknąć zamek i automatycznie zresetować kombinację numerów pasażerów.